ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی چیست و چه فوایدی دارد

بعضی از ورزشکاران دوست دارند که پس از تمرین از خدمات ماساژ استفاده کننده چون برای آن ها مثل یک ریکاوری کاملا عمل می کند. حتی برخی از متخصصان ماساژ و فیزیوتراپ ها نیز توصیه می کنند ورزشکاران قبل یا بعد از تمرین یا مسابقه حتما از خدمات ماساژ ورزشی استفاده کنند.

اما سوال اینجاست که این روش چقدر در ریکاوری و بازیابی کارایی عضلات بدن موثر است؟ سوال مهم تر این است که آیا ماساژ ورزشی برای بدن مفید است ؟

ماساژ ورزشی حتما همراه با درد است یا می تواند به اندازه یک ماساژ سوئدی آرامش بخش باشد؟ در این مقاله (ماساژ باما) به بررسی تمامی سوالات مربوط به ماساژ ورزشی یا ماساژ اسپرت خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

ماساژ ورزشی یا اسپرت ماساژ چیست ؟

ماساژ ورزشی روش خاصی از ماساژ به حساب نمی آید و در آن تکنیک های ویژه ای نظیر تنظیم و جابه جایی استخوان ها نظیر چیزی که در فیلم پسر کارته کار نشان داده شد وجود ندارد.

ماساژ ورزشی ترکیبی از تکنیک های مختلف است که از آن ها می توان effleurage یا لرزش بدن، petrissage گرفتن، کشیدن و تکنیک های فشار بر روی نقاط خاص بدن اشاره کرد. شباهت زیادی بین تکنیک های ماساژ سوئدی با اسپرت ماساژ وجود دارد.

ماساژ ورزشی لزوماً شامل فعالیت های درمانی نمی شود، که در آن ها با فشار وارد کردن به قسمت های مختلف بدن مثل عضلات به رفع درد و آسیب دیدگی بدن کمک می شود.

در حال حاضر تعریف کاملی در رابطه با ماساژ ورزشی وجود ندارد که آن را در چهارچوب خاصی قرار دهد. اما در کل می توان گفت که ماساژ ورزشی بیشتر با ورزشکاران ارتباط دارد و هدف آن نیز تشخیص میزان صدمات و مشکلات به وجود آمده در اندام ها و قسمت های مختلف بدن یک ورزشکار است.

ماساژ ورزشی در واقع فقط برای ورزشکاران استفاده می شود و برای افرادی که فعالیت ورزشی ندارند توصیه نمی شود.

ماساژ ورزشی در گذشته سبکی خشن و دردناک برای درمان صدمات در ورزشکاران بوده است. اما با گذشت زمان و از آنجا که درک ما از آناتومی بدن انسان ها کامل تر شد، ماساژ درمانگران برای درمان مراجعان خود در تمام سطوح، از روش هایی با درد کمتر و تاثیر گذاری بیشتر استفاده کردند.

ماساژور های حرفه ای برای اینکه بتوانند درک و شناخت بهتری از مشکلات و درد بدن مراجعان خود داشته باشند ترجیح می دهند که معاینات خود را در هنگام ورزش کردن شخص انجام دهند تا بتوانند صدمات وارده را به بهترین شکل ممکن ارزیابی کنند.

ماساژ ورزشی اغلب برای درمان صدمات متناوب استفاده می شود، در صورتی که ماساژ درمانی فقط به یک یا چند تا از اصلی ترین مشکلات مراجعه کننده می پردازد.

حتی در برخی مواقع مشکل خاصی در بدن ورزشکار وجود ندارد اما هدف اصلی شخص این است که وضعیت اندام خود را در حالت آماده نگهدارد تا از بروز صدمات احتمالی جلوگیری کند. در این صورت ماساژور به صلاح دید خود ممکن است از روغن یا لوسیون خاصی استفاده کند اما در برخی موارد نیز این فرایند با لباس پوشیده و بدون روغن ماساژ صورت می گیرد.

برخی افراد ادعاهایی مبنی بر کاهش قند خون، کاهش درد عضلات و تسریع در بهبودی را با کمک ماساژ ورزشی مطرح می کنند. اگر چه این موارد بسیار دل گرم کننده به نظر می رسند، اما باید دید که از نظر شواهد علمی در مورد این ادعاها چه اطلاعاتی در دسترس است ؟

افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی با ماساژ ورزشی ؟!

تعداد مطالعات در مورد خواص و مزایای ماساژ بدن اندک است و نتایجی که بدست آماده اند اندکی دلسرد کنند هستند. دکتر جیسون برومیت که دکترای فیزیوتراپی از دانشگاه جورج فاکس در نیوبرگ اورگان را دارد مطالعات متعددی را در این رابطه انجام داده است که نشان دهنده ی تاثیر گذاری ماساژ ورزشی بر روی تعداد بسیار محدودی از مراجعان در رابطه با افزایش انعطاف پذیری ماهیچه ها بعد از یک جلسه ماساژ درمانی است.

یکسری مطالعات نشان داده اند که برخی از مراجعان انعطاف پذیری عضلاتشان بهبود یافته است، اما یک جلسه ماساژ نتوانسته تأثیر دائمی بگذارد و پس از مدتی دوباره فرم عضلات به حالت سابق بازگشته اند.

برای افزایش میزان قدرت و نیروی عضلات نیز می توان اینگونه گفت که تاثیر ماساژ نسبتا خوب بوده است و تغییرات حاصل تا حدودی قابل مشاهده هستند اما تاثیر دائمی نداشته اند.

طبق تحقیقاتی که بر روی بازیکنان بسکتبال دانشجویی والیبال زنان در یک کالج صورت گرفت بود آن ها به مدت ۱۷ دقیقه ماساژ دریافت کردند و پس از آن نتیجه ای که حاصل شده این بود که میزان ارتفاع پرش عمودی آن ها افزایش پیدا کرده بود.

در سال ۲۰۲۰، یک بررسی منظم توسط تیمی از محققان دانشگاه شفیلد مربوط ۲۹ سبک ماساژ ورزشی و مطالعات مشابه آن صورت گرفت که نشان می داد ماساژ درمانی فواید کمی برای عملکرد بهتر در ورزش دارد و  تاثیر کمی در افزایش قدرت پریدن و دویدن سرعتی دارد.

با این حال طی این بررسی ها مشخص شد که ماساژ ورزشی می تواند تاثیر نسبتا خوبی در افزایش انعطاف پذیری عضلات داشته باشد و این موضوع را می توان یکی از مزیت های خوب ماساژ ورزشی یا اسپرت ماساژ برشمرد.

در مجموع می توان گفت طبق تحقیقات صورت گرفته هنوز بازه زمانی خاصی برای استفاده از خدمات ماساژ ورزشی تعیین نشده است اما نتایج حاصل نشان می دهد در صورتی که شخص طی یک بازه ی زمانی مشخص و به صورت منظم به ماساژ درمانی بپردازد می تواند از مزایای خوب آن بهرمند شود.

بنابراین، ماساژور ها، ورزشکاران و مربیان باید مراقب باشند و فکر نکنند که با ماساژ درمانی می توان تمام مشکلات و صدمات را رفع کرد.

به طور کلی، ماساژ ورزشی ممکن است برای بهبود انعطاف پذیری برای ورزشکاران مفید باشد اما نباید برای افزایش قدرت بدنی از آن انتظار چندانی داشت.

آیا اسپرت ماساژ خطر آسیب دیدگی را کاهش می دهد؟

تقریبا می توان گفت که هنوز روش واحدی وجود ندارد که بتواند بالاترین سطح تاثیر گذاری را را در کاهش آسیب دیدگی ورزشکاران داشته باشد. دکتر برومیت می گوید متاسفانه در زمینه ی تاثیر ماساژ در توان بخشی و کاهش خطر آسیب دیدگی در ورزش های مختلف تحقیقات زیادی صورت نگرفته است.

با این حال، در یک بررسی در سال ۲۰۱۳ که در یک ژورنال بین المللی پزشکی منتشر شده است یکسری نتایج حاصل شد که نشان دهنده ی تأثیرات مثبت ماساژ ورزشی در کاهش درد کمر و پشت بدن در ورزشکارانی که دچار مشکل شده بودند. اما در موارد دیگر قسمت های بدن تحقیقات جامع و کاملی صورت نگرفته است و نمی توان تاثیر مثبت ماساژ ورزشی را بر روی آن ها کاملا تایید و یا تکذیب کرد.

فواید ماساژ ورزشی چیست ؟

نتایج تحقیقات صورت گرفته ثابت کرده است که ماساژ درمانی می تواند تاثیرات مثبت خوبی نظیر کاهش اظطراب و افسردگی داشته باشد. به گفته ی روانشناس کریستوفر مویر افراد بالغی که به صورت مداوم از خدمات ماساژ استفاده می کنند کاهش قابل توجهی در افسردگی دارند، حتی یک جلسه ماساژ نیز می تواند اضطراب آن ها را کاهش دهد.

اگر شما نیز دچار مشکلات عصبی هستید یا دائما نگرانید می توانید چندین جلسه ماساژ در ماه داشته باشید تا به رفع فشار های وارده بر ذهن شما موثر باشد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا ورزشکاران بعد از ماساژ ورزشی حس خوبی دارند. این حس خوب ممکن است به دلیل رفع خستگی و کوفتگی های بدن باشد. همچنین طبق تحقیقات انجام شده ثابت شده است که ماساژ سبب ترشح هورمون اکسی توسین که هورمونی شادی بخش است می شود و سطح کورتیزول که عامل اصلی افسردگی است را نیز کاهش می دهد.

برای ورزشکاران، ماساژ درمانی می تواند بعد از آسیب دیدگی موثر باشد همچنین در جهت افزایش اعتماد به نفس قبل از مسابقات نقش بسیار مهمی دارد، همچنین در جهت کاهش استرس و اضطراب می تواند روحیه ورزشکار را بهبود بخشد.

بیشتر ورزشکاران بیشتر نگران این هستند که بعد از مصدومیت باز هم می توانند به ورزش ادامه دهند یا خیر و به فواید که ماساژ برای اعصاب و روانشان دارد توجه نمی کنند. اما همین تاثیرات کوچک نیز می تواند تاثیرات بسیار بزرگی در نحوه ی عملکرد شخص داشته باشد.

در همین رابطه خوب است بدانید که لمس شدن بدن سبب ایجاد تعامل بین شخص و ماساژ درمانگر می شود و از لحاظ روانشناختی می تواند در جهت شناخت بهتر آسیب دیدگی و چگونگی بهبود آن تاثیر گذار باشد.

بنابراین ، مهم نیست که به آنچه انجام می دهید “ماساژ ورزشی” گفته شود یا چیز دیگر. آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که شما ورزشکاران در طول روند بهبودی باید به خوبی از بدنتان مراقبت کنید و یکی از راه های مراقبت از بدن می تواند استفاده از خدمات ماساژ ورزشی یا اسپرت ماساژ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *