ماساژ درمانی

۵ تا از ساده ترین تکنیک های ماساژ درمانی

اگر فقط هدفتان رفع درد یا گرفتگی عضله ، یا مشکلاتی نظیر این در خانواده یا دوستانتان است در این مقاله قرار است تکنیک هایی از ماساژ درمانی را بیاموزید که در این عین ساده بودن بسیار مفید خواهند بود و مشکل شما را برطرف میکنند.

البته لازم به ذکر است که برای تبدیل شدن به یک ماساژ درمانگر که به تکنیک های ماساژ درمانی مسلط است باید حتما دوره های مربوط به ماساژ درمانی را زیر نظر مراکز معتبر بگذرانید ، و سپس بتوانید این خدمات را به صورت قانونی ارائه کنید. برای تبدیل شدن به یک ماساژدرمانگر حرفه ای به سال های تمرین و تجربه احتیاج است.

مانند هر هنر دیگری، ماساژ دادن نیز علاوه بر مهارت گاهی اوقات نیاز به خلاقیت دارد و زمانی که ماهرانه انجام شود می تواند تاثیرات فوق العاده ای داشته باشد.

با این حال، همه ی افراد زمان این را ندارند که به صورت حرفه ای ماساژ درمانی را یادبگیرند یا به یادگیری آن به صورت تخصصی علاقه ی زیادی ندارند و در عوض می خواهند چند تکنیک کار راه بی انداز را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند به شخصی کمک کنند.

برای زوج‌ها، خانواده‌ها و دوستان، تکنیک‌های زیادی در سطح مبتدی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به راحتی در خانه بدون به خطر انداختن ایمنی فیزیکی ماساژ گیرنده انجام داد و عملا برای انجام آن ها شما به هیچ ابزار یا وسیله خاصی به جز دست هایتان نیاز نخواهید داشت.

تکنیک های ماساژ درمانی

در این مقاله ما قصد داریم متداول ترین و موثرترین تکنیک های ماساژ درمانی را به شما آموزش دهیم، تکنیک هایی که می توانید بعد از گذراندن یک روز خسته کننده در محل کار، روی همسرتان امتحان کنید.

انواع تکنیک های ماساژ درمانی

۱ ) ورز دادن یا Kneading

شاید راحت ‌ترین روشی که شما به عنوان یک تازه کار می توانید فرا بگیرید و به راحتی انجام دهید تکنیک ورز دادن باشد ، در این تکنیک ما با انگشت شست یا کف دست برای اعمال فشار بر روی قسمت‌های مختلف بدن استفاده می کنیم.

هدف ما دقیقا از انجام این کار ایجاد فاصله بین عضلات و استخوان ها می باشد، انجام این حرکت به راحتی می تواند اسپاسم عضلات را کاهش یا حتی درمان کند. در کلاس های ماساژ از این تکنیک با نام هایی مانند Petrisage پتریساژ یاد می شود.

در واقع تکنیک ورز دادن تقریبا اولین تکنیکی است که هر ماسوری باید به خوبی آن را یاد بگیرید زیرا در بسیاری از سبک های ماساژ به آن احتیاج است. نکاتی که شما باید دراجرای این تکنیک به ان ها توجه کنید شامل موارد زیر است :

  • میزان فشار
  • سرعت ماساژ

بهترین راه برای تشخیص اینکه میزان فشار چقدر باشد یا سرعت ماساژ به چه صورت باشد این است که از ماساژ گیرنده این موضوع را بپرسید. توجه داشته باشید که ماساژ شما به هیچ عنوان نباید برای شخص مقابل احساس ناراحتی را بوجود بیاورد.

در صورتی که شخص اسپاسم عضلانی دارد بهتر است ابتدا با فشار و سرعت کم ماساژ را شروع کنید و سپس رفته رفته میزان سرعت و فشار را افزایش دهید.

۲ )  تکنیک ماساژ افلوراژ (ماساژ نوازشی)

یکی دیگر از روش های بسیار محبوب ماساژ ، که بسیار در سالن ها استخر ها و حتی خدمات درمنزل نزد مشتریان محبوب است تکنیک افلوراژ میباشد.

در این روش ماسور از دست ها برای ماساژ قسمت سطحی بدن استفاده می کند. در این تکنیک، دست‌ها باید صاف بمانند، زیرا روی بدن می‌لغزند برای انجام این ماساژ می توان از روغن یا کرم های مخصوص ماساژ استفاده کرد.

استفاده از روش افلوراژ اغلب در ابتدا و انتهای ماساژ برای دستیابی به بیشترین راحتی و آرامش برای مشتری استفاده می شود. هدف این است که عضلات را برای سایر تکنیک‌های پر فشار تر راحت کنیم و در عین حال گردش خون را در قسمت‌های مختلف بدن افزایش دهیم.

اگر می خواهید بدانید که چگونه دقیقا می توانید از این روش در ماساژ خود استفاده کنید کافیست، به سادگی با استفاده از ضربات آرام و پیوسته بر روی بدن شروع کنید و دستان خود را صاف نگه دارید. می توانید از حرکات دایره ای برای ماساژ ملایم پوست استفاده کنید و در صورت درخواست مشتری می توانید میزان فشار را افزایش یا کاهش دهید.

اگر این سبک ماساژ را با فشار بیشتر انجام دهید می تواند برای رفع گرفتگی عضلات نیز موثر باشد، این تکنیک معمولا در سبک های مختلف ماساژ مانند ماساژ سوئدی استفاده می شود.

۳ ) مالش دادن یا تکنیک Rubbing

برای انجام تکنیک مالش دادن شما باید بیشتر از شست هایتان استفاده کنید برای فشار وارد کردن به همراه یک حرکت دایره ای شکل بر روی بدن . از تکنیک مالش دادن می توانید برای رفع گرفتگی عضلانی و همچنین بهبود خون رسانی به بدن استفاده کرد.

از تکنیک مالشی بیشتر برای تاثیر گذاری بر روی بافت سطحی عضلات استفاده می شود، البته درصورتی که فشار بیشتر شود ، مالش می تواند یک تکنیک عالی برای رفع گرفتگی های عمیق و گره های عضلانی باشد.

روش های مختلفی برای اجرای تکنیک مالش یا Rubbing وجود دارد، البته ممکن است ماسور های نقاط دیگر دنیا اسم های عناوین دیگری را برای این سبک انتخاب کنند.

۴ ) تکنیک ضربه زدن یا Tapotement

یکی از بهترین تکنیک های ماساژ مناسب ورزشکار ها تکنیک ضربه زدن یا Tapotement. می باشد این روش برای افزایش جریان خون در بدن عالی است.  در این ماساژ، ماساژدرمانگر از دستان خود با حرکات سریع برای ضربه زدن به قسمت های مختلف بدن، به ویژه پشت، ران ها و باسن استفاده می کند.

در این سبک از ماساژ ، دست‌ها را می‌توان فنجانی کرد تا فقط لبه‌های کف دست و نوک انگشتان به پوست ضربه بزنند یا با ضربه زدن روی پوست زمانی که دست‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. سعی کنید تا جای ممکن از ماساژ گیرنده نظر خواهی کنید تا بتوانید بهترین خدمات را ارائه کنید.

یکی از نکات بسیار مهم در تکنیک ضربه زدن ریتم دار بودن و همچنین سریع بودن فرم ضربه است. سعی کنید فشار ضربه را با میزان رضایت مشتری هماهنگ کنید.

ممکنه است در ناحیه ای خاص از بدن وارد شدن ضربه دردناک باشد حتما پیش از فشار وارد کردن از وضعیت جسمانی شخص آگاهی کامل پیدا کنید.

۵ ) تکنیک لرزشی یا تکان دادن Shaking

در نهایت، این تکنیک از برخی جهات کاملاً شبیه ضربه زدن است، به این دلیل که در حرکت لرزشی شما باید همراه با ریتم این کار را انجام دهید.

با استفاده از دستان خود در سطح بزرگی مثلاً کمر باید به آرامی عضلات را با سرعت نسبتاً سریع تکان دهید تا در عضلات حالت ارتعاش و لرزش ایجاد شود.

این تکنیک معمولاً شامل فشار زیادی نمی‌شود، زیرا ایده بیشتر این است که یک احساس آرامش بخش برای عضلات و اعصاب بدن ایجاد کند. علاوه بر این، این روش توسط بسیاری از درمانگران برای ماساژ اطراف و حتی روی بافت اسکار توصیه شده است.

بنابراین، اگر فردی را ماساژ می دهید که به شدت نسبت به درد حساس است، استفاده از تکنیک لرزشی برای او میتواند بسیار تاثیر گذار باشد. نه تنها برای مشتری ناراحت کننده نخواهد بود، بلکه برای او آرامش بخش نیز خواهد بود.

مانند سایر تکنیک‌هایی که در بالا توضیح داده شد، یک ماساژدرمانگر باید اطمینان حاصل کند که مشتری خود در حین انجام ماساژ هیچ گونه دردی را تجربه نکند. بهترین راه برای انجام این کار، ارتباط مستقیم با مشتری است.

البته یکسری خدمات درمانی نیز وجود دارد که باعث ایجاد درد در بدن می شوند که در راستای درمان این درد به وجود می آید.

منبع : www.bodyofbeverlyhillswellness.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *