آموزش ماساژ دنبالچه با فیلم

دنبالچه چیست ؟ حتما برای شما هم سوال پیش آمده است که دنبالچه چیست و کجا قرار دارد ؟ و یا چگونه می توان به درمان درد دنبالچه کمک کرد ؟! یا علت درد در قسمت پایینی کمر یا باسن چیست ؟ در این مقاله از « ماساژ باما »  قصد آموزش ماساژ دنبالچه به صورت تصویری را داریم همچنین مفاهیم زیر را نیز به صورت کامل بررسی می کنیم.

  1. برای درد دنبالچه چیکار کنیم
  2. ورزش دنبالچه
  3. آموزش ماساژ دنبالچه
دنبالچه چیست و کجا قرار دارد

دنبالچه چیست و کجا قرار دارد

دنبالچه چیست ؟

دنبالچه که در زبان پزشکی به Coccyx معروف است به استخوانی مثلثی شکل و کوچک اطلاق می شود که در پایین ترین قسمت ستون فقرات در انسان ها و زیر استخوان ساکروم قرار دارد و ظاهری همانند چند استخوان که به یکدیگر متصل شده اند دارد. استخوان دنبالچه بخشی از لگن خاصره به حساب می آید و شما می توانید آن را در قسمت شکاف گلوتئال لمس کنید.

برخی از مشکلات و مواردی که ممکن است برای دنبالچه به وجود بیاید شامل درد های طاقت فرسا در قسمت پایینی کمر می باشد که حتی می تواند برای نشست و برخواست شما نیز مشکلاتی ایجاد کند. در برخی موارد نیز شاهد درد در پاها و یا دست ها نیز بوده ایم که ناشی از فشار به ستون مهره ها می باشد.

درد در دنبالچه

درد در دنبالچه

علت درد دنبالچه چیست

قسمت پایینی ستون فقرات که به آن دنبالچه گفته می شود به چند دلیل می تواند آسیب ببیند و در نتیجه سبب ایجاد درد در قسمت های مختلف بدن شود. یکی از اصلی ترین دلایل درد دنبالچه وارد شدن فشار یا ضربه ی بیش از حد تحمل و توان بدن است. محدوده ی جابه جایی دنبالچه بسیار محدود است و در صورتی که به آن فشار زیادی وارد شده باشد می تواند سبب جابه جایی آن شود که به آسیب دیدن این عضو منجر می شود.

درد در دنبالچه نشان دهنده آسیب دیدگی در آن ناحیه است که موجب بروز التهاباتی می شود. از دیگر عوامل شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عفونت دنبالچه
  • آسیب دیدن رباط های متصل به آن
  • آسیب دیدن استخوان دنبالچه
  • در رفتگی یا شکستگی
  • زایمان
  • چاقی بیش از حد

دانستن این موضوع که علت و منشا درد کجاست در حل مشکل بسیار کمک می کند اما به تنهایی نمی تواند درد شما را کاهش دهد به همین دلیل در ادامه به شما می گوییم که برای درد دنبالچه چه کار هایی از دستتان بر می آید.

برای درد دنبالچه چیکار کنیم

برای اینکه بتوانید به درمان دنبالچه بپردازید راه های زیادی نظیر مراجعه به پزشک، استفاده از تمرین های ورزشی، عمل جراحی، ماساژ درمانی و فعالیت هایی نظیر آن وجود دارد که به ترتیب به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مراجعه به پزشک

در مرحله ی اول شما باید میزان دردتان را در نظر بگیرید سپس به تناسب آن تصمیم بگیرید. اگر دردتان طاقت فرساست و از حد تحمل شما خارج شده است حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی شرایط بتواند برای رفع درد تصمیم گیری کند.

در صورتی که با بررسی های صورت گرفته مشخص شود که علت درد مربوط به کمر نیست می توان از تکنیک هایی نظیر جا اندازی دنبالچه که برخی متخصصان طب فیزیکی از آن بهره میگیرند و در صورت شکستگی به احتمال زیاد احتباج به عمل جراحی است.

برخی روش های دیگر مثل تزریق داروی ضد التهاب، استفاده از تیوپ برای نشستن، فیزیوتراپی و مانیپولاسیون ممکن است برای درمان مشکل شما کار آمد باشد. اما در صورتی که دنبالچه از جایگاه اصلی خود منحرف شده باشد درمان های دیگر فایده ای ندارند و باید فرایند جا اندازی صورت بگیرد.

تمرین های درمان درد دنبالچه

تمرین های درمان درد دنبالچه

ورزش مناسب درمان درد دنبالچه

در موارد خفیف شما می توانید ورزش های درمان درد دنبالچه را نیز امتحان کنید. این تکنیک ها بسیار ساده و کار آمدند هستند و می توانند به درمان شخص کمک کنند.

ورزش ۱ : به صورت دمر بر روی زمین دراز بکشید، کف پاهایتان به سمت زمین و زانو هایتان را به یکدیگر بچسبانید، شکمتان را سفت کنید و سعی کنید کمرتان کاملا به زمین بچسبد.

ورزش ۲ : دمر بخوابید، دست هایتان را روی شکمتان قرار دهید و مثل تمرین قبل پاها روبه زمین باشد، سپس سعی کنید یک از پاهیتان را روی زمین و از قسمت زانو صاف کنید و ۵ ثانیه نگه دارید. (شما می توانید این تمرین را ۳ بار در روز برای ۱۰ مرتبه انجام دهید)

ورزش ۳ : به پهلو بر روی زمین بخوابید و یک بالشت زیر سرتان قرار دهید و در همین حال زانو هایتان را کمی خم کنید. سپس دستی که آزاد است را در جهت عقربه های ساعت و بلعکس بچرخانید و سپس بر روی سمت دیگر پهلو دراز بکشید و همین کار را انجام دهید.

مدت ورزش : ۵ ثانیه برای هر دست

تعداد تکرار : ۳ بار در روز ، ۱۰ مرتبه

ورزش ۴ : مثل تمرین قبل به پهلو بخوابید و یکی از دست هایتان را زیر سر قرار دهید و سپس پاهیتان را تک به تک از بغل باز و بسته کنید.

مدت ورزش : ۵ ثانیه برای پا

تعداد تکرار : ۳ بار در روز ، ۵ تا ۱۰ مرتبه

کشش وارد کردن به عضلات

کشش وارد کردن به عضلات

کشش وارد کردن به عضله ران

برای کشش وارد کردن به عضله پیریفورمیس ابتدا باید بر روی زمین به صورت طاق باز بخوابید و سپس زانوهایتان را خم کنید و سپس یکی از پاهیتان را بر روی پای دیگر بگذارید. حالا پاهیتان را به سمت بالا خم کنید و با دستتان آن را به سمت خودتان بکشید تا احساس کشیده شدن در ران هایتان احساس کنید و پس از ۲۰ ثانیه این کار را برای پای دیگر انجام دهید.

کشش وارد کردن به باسن

یکی از راه های رفع درد در دنبالچه کشش وارد کردن به عضلات باسن و پشت می باشد که رابطه ی بسیار نزدیکی با دنبالچه دارند. برای برای انجام این تمرین کافی است به حالت تمرین قبلی به صورت طاق باز بر روی زمین دارز بکشید.

زانو یکی از پاهایتان را خم کنید و سپس پا را به سمت شانه ی مخالف با پا (مثلا اگر پای راست است به سمت شانه ی دست چپ دهید) زمانی که در عضلات باسن احساس کشش کردید برای ۲۰ ثانیه این تمرین را انجام دهید. سپس با پای دیگر همین تمرین را تکرار کنید.

تمرین sun bird pose

تمرین sun bird pose

تمرین Sun Bird pose

تمرین Sun Bird pose شامل یک حرکت ساده است که یک روش بسیار موثر برای تقویت عضلات کمر و تثبیت ستون فقرات و همچنین کاهش درد در دنبالچه می باشد.

به حالت گربه بر روی چهار دسته و پا بر روی زمین بنشینید، حالا نوبت آن است که پای راست را به صورت مستقیم بلند کنید و صاف بکشید، سپس همزمان دست مخالف یعنی دست چپ را نیز بلند کنید. حالا همین حرکت را برای پای چپ و دست راستتان انجام دهید.

آموزش ماساژ دنبالچه

علاوه بر تکنیک هایی پیش تر معرفی کردیم استفاده از تکنیک های ماساژ نیز می تواند به درمان مشکلات دنبالچه کمک کند و در برخی موارد در کاهش درد موثر باشد. کشش وارد کردن به مفاصل ران مثل عضله پیریفورمیس می تواند به کاهش درد دنبالچه و درمان مشکلات وابسته به آن کار ساز باشد.

لازم به ذکر است که برای ماساژ دنبالچه به تخصص نیاز است و شما نمی توانید به راحتی خودتان مشکل درد دنبالچه را در صورتی که در شرایط حاد باشد حل کنید. اما با تکنیک هایی تظیر گرفتن و رها کردن عضلات کنار آن که به عضلات گلوتئال شناخته می شوند اندکی می توانید در کاهش درد آن موثر واقع شوید.

در صورتی که مایل هستید در یک آموزشگاه ماساژ حرفه ی به یادگیری فنون و تکنیک های ماساژ نظیر ماساژ دنباچه، ماساژ سوئدی، تایلندی ، ریلکسی ، بافت عمیق و  …. بپردازید و یا از قیمت و شرایط شرکت در دوره های آموزشی مطلع شوید بر روی لینک آبی رنگ زیر کلیک کنید.

🔥 دوره های آموزش ماساژ 🔥

ویدیو آموزش درمان درد دنبالچه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *