درمان آسیب های ناشی از کرونا با ماساژ

درمان عوارض جانبی کرونا با ماساژ

بسیاری از افراد که یکبار به کووید ۱۹ مبتلا شده اند پس از گذراندن دوره درمان کاملا مانند سابق بهبود نیافته اند و یکسری عوارض بیماری را هنوز با خود به همراه دارند. از همین رو بسیار از این افراد جهت درمان این عوارض به مراکز ماساژ مراجعه می کنند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که ۱۰٪ از عفونت های بهبود یافته COVID-19 علائم طولانی مدت ایجاد می کنند، در حالی که تحقیقات دیگر این تعداد را ۳۰٪ می داند.

مطالعه اخیر، از دانشگاه واشنگتن ، بیان می‌کند که نزدیک به یک سوم افرادی که پس از ابتلا به کووید ۱۹ درمان شده اند نسبت به قبل از تشخیص این بیماری احساس می کنند که میزان سلامتی آن ها کاهش یافته است.

درمان عوارض کرونا با ماساژ

درمان عوارض کرونا با ماساژ

همچنین نزدیک به ۸ درصد از این جامعه آماری نیز خاطر نشان کرده اند که کارهای عادی مانند “بلند کردن اجسام سنگین، یا ایستادن یا راه رفتن بدون کمک از دیگران برای مدت زمان کوتاهی برایشان بسیار سخت شده است.

به گفته منابع رسمی ، علائم معمولی طولانی مدت از خستگی خفیف تا ناتوان کننده، سردرد، مشکلات تنفسی، سرفه، تپش قلب، درد مفاصل یا عضلات، از دست دادن چشایی و بویایی، مشکلات گوارشی، تغییرات خلقی، سرگیجه و می تواند جزو علائم احتمالی این بیماری باشد

با ظهور نوع دلتای این ویروس و انواع جدید تر آن ، احتمالاً جمعیت بیشتری از مردم جهت رفع این عوارض به ماساژ تراپیست ها مراجعه می کنند.

ما در مجموعه ماساژ باما با حدود ۴۰ مشتری که به COVID-19 آلوده شده بودند و سپس دوره درمان را گذارنده بودند خدمات دهی داشته ایم. از این تعداد، ۱۲ نفر از علائم خفیف و طولانی مدت شکایت می کردند و حداقل سه نفر اظهار داشته اند که که عوارض این بیماری برای آن ها بسیار سخت و طاقت فرساست.

لازم است خاطر نشان کرد که ماساژ به تنهایی نمی تواند تمامی این عوارض را برطرف کند اما برای این افراد می تواند فواید زیادی داشته باشد.

یکسری از این موارد که می توان با ماساژ امید به بهبود آن ها داشت سردرد ها و درد عضلات می باشد. اکثر افرادی که با این شرایط مراجعه می کنند به احتمال زیاد با ماساژ تسکین پیدا می کنند.

همچنین برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی، سرفه، مشکلات گوارشی، سرگیجه نیز هستند ماساژ می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. ماساژ می تواند به بازسازی مجدد سیستم عصبی کمک کند تا بتواند ایمنی بیشتری را برای بدن فراهم کند. همانطور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره شد هیچ چیز ۱۰۰ درصد نیست و این تکنیک ها ممکن است برای برخی افراد مثمرثمر واقع شود.

رفع علائم کرونا با ماساژ

رفع علائم کرونا با ماساژ

عوارض کرونا که روی عملکرد شما تاثیر می گذارند

هنگامی که علائم مشتری تا حد زیادی روی عملکرد بدن تاثیر داشته باشد (عضلات سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد)، ماساژ می تواند برای رفع این مشکل بسیار تاثیر گذار باشد. اگر علائم منبع ساختاری داشته باشد (بافت های آسیب دیده یا ناقص) در بعضی از موارد ماساژ می تواند کمک کند.

البته خوب است ابتدا به یک متخصص که به علم پزشکی روز آگاه است مراجعه شود سپس در صورت صلاح دید به یک ماساژ درمانگر مراجعه کنید.

برخی از علائمی که در عملکرد بدن تاثیر منفی گذاشته است :

  • درد مفاصل و عضلات
  • سردردهای ناشی از فک کردن و دندان
  • سرفه ناشی از سفت شدن عضلات استرنوکلیدوماستوئید
  • مشکلات تنفسی به دلیل خسته شدن بیش از حد دیافراگم و عضلات بین دنده ای

همچنین برخی علائم نیز وجود دارند که ریشه ساختاری دارند :

  • مشکلات تنفسی به دلیل بافت آسیب دیده ریه
  • سردردهای ناشی از آسیب عصبی یا دژنراسیون
  • از دست دادن چشایی یا بویایی به دلیل آسیب عصبی یا دژنراسیون
  • مشکلات گوارشی به دلیل آسیب به پوشش دستگاه گوارش شخص
درمان مشکلات تنفسی بعد از کرونا

درمان مشکلات تنفسی بعد از کرونا

عضلات تنفسی بیش از حد کار می کنند

ویروس COVID-19 با ترکیب شدن با گیرنده های ACE2 تکثیر می شود و در این فرآیند سلول های سالمی را که به آن حمله می کند از بین می برد. این گیرنده ها در بسیاری از بافت های بدن از جمله ریه ها، قلب، عروق خونی، کلیه ها، کبد و دستگاه گوارش وجود دارند.

با این حال، ساده ترین مسیر ورود به بدن برای ویروس از طریق هوا و وارد شدن به ریه شخص می باشد.

از آنجایی که بافت ریه آسیب می بیند، سپس پر از مایع می شود و باعث ذات الریه می گردد. این موضوع باعث می شود که عمل دریافت اکسیژن برای بیمار سخت تر شود.

با افزایش سختی و خستگی دیافراگم، با به کارگیری عضلات تنفسی کمکی برای دم و بازدم بدن شما سعی میکند اکسیژن لازم را تامین کند. این عضلات شامل بین دنده ها، اسکلن ها، SCM، سینه ، ذوزنقه ها، شکم و ست های سراتوس باشند.

مانند هر الگوی عضلانی جبرانی دیگری، هر چه مدت طولانی ‌تر این اتفاق بی افتد، بدن بیشتر به آن عادت می کند. در این مورد، یاد می گیرد که با استفاده از عضلات کمکی نفس بکشد. و همین موضوع باعث می شود که حتی پس از بهبودی نیز بدن دیگر از دیافراگم شما استفاده کمتری بکند. و این موضوع در واقع برای بدن شما تبدیل به یک عادت می شود.

تنفس آرام و اصولی چگونه است ؟

تنفس آرام باید شامل انبساط و انقباض قابل توجه قفسه سینه باشد. همچنین علیرغم آنچه در فرهنگ های سلامتی می شنویم، همیشه نباید عمیق باشد. تنفس کارآمد آرام است، نیازی به تلاش آگاهانه ندارد و تنها به اندازه‌ای که برای هر فعالیتی که فرد در آن مشغول است، هوا وارد بدن شود.

اگر یاد نگرفته‌اید که مستقیماً روی دیافراگم و بین دنده‌ها کار کنید، اکنون زمان خوبی است تا راه‌هایی را برای آزاد کردن آن عضلات بیاموزید. علاوه بر این، آزاد کردن عضلات کمکی ذکر شده در بالا به همان اندازه مهم است.

تاثیر کرونا روی دستگاه تنفسی

تاثیر کرونا روی دستگاه تنفسی

یکی از تکنیک‌ هایی که می تواند بسیار مفید باشد فشرده کردن شکم با کف دست‌هاست ، پس از این کار می توانید روی تنفس با دیافراگم تمرکز کنید. از بین بردن کمی توانایی استفاده از شکم برای تنفس باعث می شود مغز مجبور شود راه دیگری برای دم و بازدم بیابد. باید دیافراگم را به عنوان عضله آشکار برای جذب انتخاب کند. این به مغز کمک می کند تا دوباره بیاموزد که تنفس دیافراگمی ایمن است. و همانطور که در هنگام بیماری به تنفس از طریق شکم عادت کرده بود با این کار کمک می کنید که این عادت را فراموش کند و دوباره بدن به حالت نرمال خود بازگردد.

با این حال، اگر مغز هنوز آماده اعتماد به دیافراگم نباشد، ممکن است باعث ایجاد احساس وحشت و اضطراب شود. در ابتدا راحت باشید و به آرامی مدت زمانی که شکم را در هر جلسه نگه می دارید افزایش دهید. ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا حرکت آسان در قفسه سینه بازیابی شود.

یک از مشتریان ما که علائمش شامل اختلال استرس پس از بیماری و استرس مزمن بود، گفت: “من پس از کووید-۱۹ تنفس عمیق عمیقی داشتم و نمی توانستم ورزش کنم.” او پس از دریافت ماساژ درمانی و کار با یک درمانگر تنفسی، افزود: «من دوباره به باشگاه برگشتم. من هنوز به ۱۰۰ درصد توانم را دریافت نکرده ام ، اما به طور پیوسته در حال بهبود هستم و احساس می کنم که به زودی به صورت کامل بهبود خواهم یافت.

درمان کویید ۱۹ با ماساژ

این بحران روی تک تک مشتریانی که در ۲۰ ماه گذشته برای دریافت خدمات ماساژ به مراجعه کرده اند تاثیر گذاشته است، چه افرادی که به آن مبتلا شده اند و چه افرادی که مبتلا نشده باشند. بسیاری از مراجعان هنوز نیز استرس روز ها اول را با خود به همراه دارند. این استرس می تواند در اشکال مختلفی خود را نمایش دهد : به صورت سردرد، خستگی، مشکلات گوارشی ،فشار خون و …

استرس مزمن و PTSD ویژگی ها و علائم بسیاری مشترک دارند. یک تمایز آسان این است که استرس مزمن زمانی است که بدن در سیستم عصبی سمپاتیک خود گیر کرده است (جنگ یا فرار) و نمی تواند به راحتی به سیستم پاراسمپاتیک خود برای بازیابی تغییر کند. PTSD از این جهت متفاوت است که یک مشتری می تواند به روش های غیرقابل کنترل و غیرقابل پیش بینی از یک دلسوز به پاراسمپاتیک تبدیل شود.

برای مشتریانی که به COVID-19 مبتلا شده اند و بهبود یافته اند، PTSD یا واکنش استرس مزمن حتی بیشتر محتمل است. COVID-19 هنوز یک ویروس جدید است. در حالی که ما بیشتر و بیشتر در مورد آن می آموزیم، اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آن غیرقابل پیش بینی است. ابتلا به ویروس نه تنها به معنای مقابله با علائم فیزیکی است، بلکه به معنای ندانستن این است که ویروس در دراز مدت چه بلایی سر شما خواهد آورد.

ماساژ می تواند به مشتریان کمک کند تا تعادل بین سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک خود را بازگردانند. تکنیک‌های اساسی که تنش عضلانی را از بین میبرد، گردش خون را بهبود می‌بخشند و سیستم عصبی را تسکین می‌دهد، همه سیگنال‌های ایمنی را نشان می‌دهد و به بدن فضایی می‌دهد تا پاسخ‌های پاراسمپاتیک خود را القا کند.

تکنیک‌های پیشرفته‌ای مانند رهاسازی مستقیم پسوآس و دیافراگم، آزادسازی عضلات تنفسی کمکی و تنفس می‌توانند نتایج بسیار خوبی برای رفع این مشکلات داشته باشد.

تاثیر کرونا روی عضلات بدن

تاثیر کرونا روی عضلات بدن

اثرات کرونا بر روی عضلات و بدن

یک مورد خفیف کرونا می‌تواند شما را برای چند روز تا چند هفته خسته و بی حال کند، مشکل تنفس، تب و درد در کل بدن نیز می تواند به همراه علائم آن نمایان شوند. اگر مشتری در بیمارستان بستری شود ، حداقل برای چند روز تا چند هفته در بستر می ماند. در بدترین حالت ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها بستری شود.

برای مشتریانی که از COVID-19 بهبود می یابند، انواع مشکلات تنفسی به وجود می آید که باید به آنها رسیدگی شود. مشتریان به دلیل کار بیش از حد دیافراگم، عضلات تنفسی کمکی را ترجیح می دهند. به سراتوس قدامی، خلفی فوقانی و خلفی تحتانی توجه ویژه ای داشته باشید.

عملکرد اصلی این ماهیچه ها برای بازدم اجباری (به عنوان مثال، سرفه) است. این ماهیچه‌ها احتمالاً به دلیل سرفه‌های طولانی و همچنین استفاده برای تنفس در فشار خون بالا گیر می‌کنند.

علاوه بر این، فشار خون مزمن در سراسر سیستم عضلانی محتمل است. مبارزه برای از بین بردن ویروس منجر به حملات طولانی تب و تعریق، کم آبی بدن، استرس و عدم فعالیت ناشی از خستگی می شود. چیزهای زیادی برای رها کردن وجود خواهد داشت و بازیابی کامل سیستم آنها زمان می برد.

اکثر مشتریان و مراجعین برای ماساژپس از کرونا حداقل به یک تا دو جلسه ماساژ معمولی احتیاج دارند تا سپس تازه کار تکنیکی بر روی سیستم تنفسی آغاز شود.

می‌توانیم جلساتی را دنبال کنیم که شامل کار متمرکزتری روی تنفس ماهیچه‌ها، باسن، شانه‌ها، گردن و فک است. از آنجایی که مراجعان به راحتی به روال عادی خود، از جمله ورزش، باز می گردند، ما همچنین باید هر گونه آسیبی را که در صورت تلاش برای فشار بیش از حد سریع در بهبودی ایجاد می شود، پیگیری کنیم.

درمان سردرد های پس از کرونا

درمان سردرد های پس از کرونا

درمان سردرد های ناشی از کرونا

سردرد می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما اساساً دو نوع اصلی هستند: سردرد تنشی و میگرن ها

در سردردهای تنشی، منشأ آن از الگوی عملکردی تنش عضلانی سرچشمه می گیرد. اینها به طور گسترده شامل عضلات فک، عضلات گردن و عضلات شانه می شوند. از آنجایی که منبع ماهیچه ای است، ماساژ می تواند نه تنها در تسکین علائم، بلکه در تسکین علل ریشه ای و ارائه یک راه حل طولانی مدت بسیار مفید و موثر باشد.

میگرن یک منبع عصبی دارد که باعث سردرد تنشی شدید می شود. به طور کلی، ماساژ معمولاً می تواند به تسکین علائم کمک کند. با این حال، علت اصلی نیاز به یک متخصص دارد تا تعیین کند که آیا دارو یا درمان تخصصی ضروری است یا خیر. ماساژ می تواند به بالا بردن آستانه قبل از شروع میگرن کمک کند، عمدتاً با کاهش تنش طولانی مدت ناشی از چندین دوره منجر می شود.

با ابتلا به کویید ۱۹ سردرد ممکن است صرفاً به دلیل تنش عضلانی و استرس مزمن باشد. با این حال، COVID-19 اثرات عصبی شناخته شده ای دارد. مشتریانی که قبلاً هرگز از میگرن رنج نمی بردند، اکنون ممکن است پس از ابتلا به این ویروس به آن مبتلا شوند. اگر شما نیز سردرد شدید دارد، حتماً به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. حتی سردردهای خفیفی که با وجود چندین جلسه ماساژ درمان می شوند، ارزش این را دارند که زمان بگذارید و به یک متخصص مراجعه کنید تا مشخص شود ایا درد منبع عصبی دارد یا عضلانی.

برای همه مبتلایان به سردرد، منابع اصلی عضلانی می‌تواند شامل عضلات خارجی فک، فلس‌ها، SCM، تله‌ها، کتف بالابر، عضلات زیر اکسیپیتال و فرونتالیس باشد. هر یک از اینها می تواند مستقیماً باعث ایجاد درد دردناک شود یا درد ناشی از نقاط تریگر پوینت یا گرفتگی عضلات یا اعصاب تحت فشار را به سر منتقل کند.

آیا ماساژ می تواند به درمان عوارض کویید کمک کند ؟

مشتریانی که از COVID-19 بهبود یافته اند و دوره قرنطینه مشخص شده را پشت سر گذاشته اند، به طور بالقوه مشکلات زیادی دارند که می توان با ماساژ درمانی به آنها کمک کرد – و کمک به بهبودی این افراد و بازگشت به فعالیت های عادی می تواند بسیار مفید باشد.

 جهت رزرو وقت ماساژ در منزل یا مشاهده تعرفه خدمات ماساژ می توانید بر روی رزرو وقت ماساژ در پایین که با رنگ قرمز مشخص شده است کلیک کنید.

منبع مقاله : https://www.massagemag.com/a-new-type-of-massage-client-covid-19-long-haul-survivors-131221/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *