آموزش ماساژ نوزاد

آموزش ماساژ نوزاد به همراه تصویر

ماساژ نوزاد ، یکی از بهترین روش ها برای آرام کردن و خواباندن کودکان به حساب می آید و برای خانم هایی که به تازگی مادر شده اند ضروری است که فنون آن را بیاموزند تا با چند حرکت ساده کودک شان را ماساژ دهند. تفاوتی ندارد که شخص سن بالایی دارد یا تازه متولد شده است همه افراد در هر سن و سالی از ماساژ لذت می برند.

فواید ماساژ برای کودک و نوزادان بسیار زیاد است و در صورتی که شما یاد بگیرید چطور کودکتان را ماساژ دهید می توانید به سلامت جسمی ، شادابی ، تقویت سیستم ایمنی و رشد سریع تر او کمک کنید.

آموزش ماساژ نوزاد

آموزش ماساژ نوزاد

آموزش ماساژ نوزاد

در فرهنگ ها و تمدن های مختلف ماساژ کودک جایگاه ویژه ای دارد و یکی از بهترین روش ها برای افزایش جریان خون در بدن کودکان تازه متولد شده می باشد. از مزایا ماساژ نوزادان می توان به موراد زیر اشاره کرد.

فواید ماساژ کودک

  • رشد سریع تر
  • افزایش شادی و نشاط
  • ابراز حس عشق و علاقه شما به کودک
  • کمک به خواب راحت
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش استحکام استخوان ها
  • تقویت عضلات بدن
  • بهود گردش خون
  • افزایش انعطاف پذیری بدن
  • بهبود کارکرد دستگاه گوارشی
  • مفید برای رفع یبوست

در صورتی که شما کودکتان را به صورت اصولی ماساژ دهید کمک می کنید رشد او سریع تر صورت بگیرد و کودکی قوی و سرحال تر داشته باشید و فرزندتان از مزایایی که در بالا ذکر کردیم بهره مند شود.

نکات مهم پیش از ماساژ نوزاد

پیش از ماساژ نوزاد شما باید یکسری نکات اولیه را بدانید و آن ها را رعایت کنید ، بدن نوزادان تازه متولد شده یا حتی کودکان ۵ ماهه بسیار حساس است و اگر شما ماساژ را به صورت غیر اصولی انجام دهید ممکن است سبب ناخوشنودی فرزندتان شوید.

پیش از هر چیز ابتدا باید کودک را به مکانی آرام و به دور از شلوغی و سر و صدا ببرید تا احساس آرامش به او دست دهد تا بتوانید فرایند ماساژ را شروع کنید.


زمان مناسب برای ماساژ کودک

ماساژ نباید بلافاصله پس از غذا خوردن صورت بگیرد زیرا ممکن است باعث استفراغ کردن فرزند شما شود. همچنین توجه داشته باشید که با معده خالی هم کودک را ماساژ ندهید زیر امکان اذیت شدن او وجود دارد.

بهترین زمان برای ماساژ چند ساعت بعد از غذا خوردن است، زیرا غذا در بدن هضم شده و در این حالت ماساژ باعث فشار به بدن نمی شود.

حوله ی ماساژ

مکان راحتی برای ماساژ نوزادتان فراهم کنید

اگر کودک شما تازه متولد شده است و وزن کمی دارد می توانید خودتان بر روی زمین بنشینید و فرزندتان را بر روی پایتان قرار دهید و شروع به ماساژ کنید. در صورتی که این کار برای شما سخت است می توانید او را بر روی یک میز قرار دهید البته توجه داشته باشید که روی میز حتما یک حوله ی نرم ترجیحا دولایه قرار دهید تا نوزادتان کاملا راحت باشد.

روش اول انتخاب بهتری است زیرا هنگامی که کودک در آغوش شماست احساس آرامش بیشتری دارد و کمتر شلوغ می کند.

سن مناسب برای ماساژ کودک

برای ماساژ کودکان زمان خاصی وجود ندارد و شما می توانید از بدو تولد هم شروع به ماساژ فرزندتان کنید. اما توجه داشته باشید که باید به تناسب وزن و جثه ماساژ دهید. برای مثال برای برخی کودکان ۵ دقیقه ماساژ هم کافی است اما برای برخی دیگر می توانید تا ۲۰ دقیقه هم این کار را انجام دهید.

برای اینکه متوجه شوید زمان هر ماساژ چقدر باید باشد می توانید شروع به ماساژ فرزندتان کنید ، اگر او احساس آرامش داشت به ماساژ ادامه دهید اما اگر متوجه شدید که خوشش نمیاید می توانید ماساژ را به اتمام برسانید.

روغن ماساژ کودکان

برای ماساژ دادن نوزاد شما باید از روغن استفاده کنید تا بتوانید به راحتی دستانتان را بر روی بدن او حرکت دهید بدون اینکه پوستش کش بیاید. ماساژ با روغن باعث می شود که فرزند شما آرامش بگیرد و در برابر شما مقاومت نکند.

روغن ماساژ کودک

روغن ماساژ کودک

بهترین روغن ماساژ کودک

استفاده از روغن ماساژ، نظیر روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن بادام شیرین و … می تواند بسیار مفید باشد و به دلیل خاصیت جذب بالایی که دارند سریع جذب پوست نوزاد می شوند.

از خواص این روغن ها برای پوست می توان به افزایش لطافت و نرم تر شدن پوست اشاره کرد. در ضمن سعی کنید دمای اتاق را حدود ۲۰ الی ۳۰ درجه نگه دارید تا فضا برای ماساژ مناسب باشد.

نکته مهم : توصیه می شود قبل از چرب کردن بدن کودک مقدار کمی از روغن را بر روی دست او تست کنید در صورتی که نشانه ای از حساسیت مشاهده نکردید به ماساژ ادامه دهید.

شروع ماساژ کودکان

برای شروع ماساژ کودک یا نوزادتان شما باید از انتهای بدن که شامل پاها می شود ماساژ را شروع کنید. ابتدا از کف پاها شروع کنید، دست خود را به روغن آغشته کنید و به آرامی شروع به نوازش و کشیدن دست بر روی بدن کنید و همینطور بالا تر بروید تا به باسن برسید. چند دقیقه ماساژ در این قسمت کافی است.

ماساژ پشت نوزاد

حالا نوبت به ماساژ پشت نوزاد می رسد ، برای ماساژ بالاتنه حرکت دست هایتان باید از بالا به سمت پایین باشد بر خلاف ماساژ پایین تنه که حرکت دست ها از پایین به بالا بود. ماساژ را از سرشانه ها آغاز کنید بهتر است از هر دو دستتان برای ماساژ استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

ماساژ دست نوزاد

ماساژ دست نوزاد

پس از ماساژ شانه و کمر حالا انگشتانتان را به روغن آغشته کنید و دست های کودک را با انگشت بگیرید و به سمت انتهایی دست که شامل انگشتان و کف دست می شود حرکت دهید. چند مرتبه این کار را انجام دهید تا خون به خوبی در کل دست به جریان بیوفتد.

ماساژ شکم

ماساژ شکم

ماساژ شکم نوزاد

برای ماساژ شکم کودکان چند نکته را باید رعایت کنید که در بالا نیز به یکی دوتا از آن ها پرداختیم. ابتدا مطمن شوید که کودک به تازگی چیزی نخورده باشد و غذا را دفع کرده باشد ضمنا یادتان باشد که کودک گرسنه را نیز ماساژ ندهید. در هنگام ماساژ شکم، اگر متوجه شدید که فرزند شما مانع از انجام این کار می شود شکم را ماساژ ندهید.

ماساژ شکم برای درمان یبوست بسیار عالی است و شما می توانید با قرار دادن یک دست بر روی شکم و حرکت دادن آرام آن در جهت عقربه های ساعت کمک کنید که عمل هضم غذا بهتر صورت بگیرد و مشکل یبوست فرزند شما برطرف شود.

آموزش ماساژ صورت کودک

ماساژ صورت

ماساژ صورت کودک

مرحله ی اخر ماساژ، ماساژ صورت است که برای آن باید از یک انگشت استفاده کنید. معمولا انشگت میانی برای این کار استفاده می شود. حرکاتتان باید به سمت خارج از صورت باشد (مثلا از مرکز پیشانی انگشتتان را به سمت بالا یا کناره ها حرکت دهید). ماساژ صورت باعث می شود که فرزند شما بتواند راحت تر بخوابد.

مرکز ماساژ کودکان

یکی دیگر از راه هایی که شما می توانید به صورت حرفه ای کودک یا نوزادتان را ماساژ دهید مراجعه به مراکز ماساژ کودکان و دریافت خدمات ماساژ از این مراکز است. این مراکز که به صورت تخصصی به کودکان خدمات ارائه می کنند می توانند انتخاب خوبی برای شما که کودک تازه متولد شده دارید باشند.

لطفا نظرات یا سوال هایتان را برای ما در بخش نظر سنجی ثبت کنید تا بتوانیم مقالاتی با کیفیت در شأن مخاطب فهیم ایرانی تهیه کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *