ماساژ پوست سر برای تقویت مو

ماساژ پوست سر برای تقویت مو

ماساژ پوست سر برای تقویت مو ؟ آیا چنین چیزی امکان پذیر است ؟ آیا می توان با ماساژ سر موها را تقویت کرد ؟ در این مطلب قصد داریم به شما تکنیک هایی حرفه ای و آزمایش شده را که به طور قطعی به رشد و تقویت موهای شما کمک می کنند بپردازیم.

ماساژ پوست سر چیست ؟

به بیان ساده ، ماساژ پوست سر تحریک دستی پوست سر با استفاده از دست یا دستگاه های مخصوص ماساژ است که به این منظور تولید شده اند. ماساژ سر می تواند برای کاهش و درمان سردرد و استرس بسیار مفید باشد.

اما سوال اینجاست که آیا ماساژ سر می تواند به رشد مجدد موهای ما منجر شود ؟ و تاثیر گذاری آن چقدر است ؟

یکی از ویژگی هایی که ماساژ سر بسیار محبوب می کند این است که با انجام آن شما می توانید به رشد موهای جدید و قوی تر شدن ریشه موهای قبلی کمک کنید.

بسیار از افرادی که با مشکل ریزش مو دست و پنجه نرم می کنند از ماساژ پوست سر برای تقویت مو های خود استفاده می کنند.

فواید ماساژ پوست سر چیست ؟

حال نوبت بررسی فواید ماساژ پوست سر است ، در این بخش ما به بررسی تخصصی ویژگی های ماساژ سر می پردازیم و به شما می گوییم که با انجام این عمل به صورت مرتب می توانید انتظار چه نتایجی را داشته باشید.

تغییر ضخامت مو ها

تغییر ضخامت مو ها

افزایش جریان خون در سر

هنگامی که فرایند ریزش مو به دلیل آلوپسی آندروژنیک  (AGA) رخ می دهد ، DHT صورت می گیرد. همین موضوع باعث ایجاد فرایندی به نام کوچک سازی مو می شود که منجر به کاهش جریان خون در فولیکول های مو می گردد.

در واقع می توان گفت ، التهاب زمانی رخ می دهد که DHT  به فولیکول های موی حساس متصل شود (این اتفاق دراکثر موارد  در قسمت جلویی سر رخ می دهد). این امر باعث کوچک شدن فولیکول می شود و سرانجام موها دیگر نمی توانند به پوست سر متصل باقی بمانند و همین موضوع در صورتی که درمان نشود طی یک دوره زمانی منجر به طاسی دائمی می گردد.

با کوچک شدن فولیکول مو ها ، ارتباط بین پیاز مو و رگ های خونی ضعیف می شود. این موضوع بیشتر به دلیل التهاب صورت می گیرد.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، اکسیژن و مواد مغذی کمتر قادر به رسیدن به مو هستند. علاوه بر این ، مواد مضری همچون  DHT و CO2 دیگر دفع نمی شوند.

بنابراین ، در حالی که کاهش جریان خون دلیل ریزش مو نیست ، اما عامل مهمی در ادامه مشکلات رشد مو است.

خوشبختانه ماساژ پوست سر می تواند جریان خون را در پوست سر بهبود بخشد. اگر DHT به طور همزمان مورد هدف قرار گیرد ، ممکن است بتوان فولیکول های مو را به وضعیت قبلی خود بازگرداند.

باعث رشد مجدد موها می گردد

ماساژ منظم پوست سر ممکن است اثرات مفیدی برای رشد مو داشته باشد.

در یک تحقیق که توسط یک تیم ژاپنی صورت گرفت ، ۹ مرد سالم روزانه ۴ دقیقه ماساژ پوست سر را در یک طرف سر خود دریافت کردند. این کار با دستگاه ماساژ ، Panasonic EH- HM75 انجام شد.

تعداد کل مو ، ضخامت و سرعت رشد برای هر شرکت کننده در هفته های ۰ ، ۴ ، ۱۲ و ۲۴ اندازه گیری شد. برای اندازه گیری ضخامت تار مو ها از دستگاه فولیسکوپ استفاده شد.

در حالی که میزان رشد مو و تعداد کل موها به طور قابل توجهی زیاد نشده بود اما در هفته ۲۴ ام محققان شاهد تغییرات بسیار مطلوبی در ضخامت مو ها بودند.

نمودار رشد موی سر

نمودار رشد موی سر

نمودار بالا تغییرات ضخامت مو ها را طی ۲۴ هفته به خوبی نمایش می دهد.

طبق فرضیه محققان ، دو توضیح احتمالی وجود دارد. اول این بدیهی است که افزایش گردش خون باعث شده است که ضخامت مو ها بسیار بیشتر شود. دوم تحریک مستقیم نیروی مکانیکی به سلولهای پاپیلای پوستی است. اعتقاد بر این است که این باعث کشش می شود و ضخامت فولیکول مو را افزایش می دهد.

استرس و تنش را کاهش می دهد

استرس یکی از علل شایع ریزش مو است و می تواند به صورت حاد (یکبار اتفاق بیفتد) یا به صورت مزمن رخ دهد. راه های بسیار زیادی برای کاهش استرس و افزایش آرامش وجود دارد. اما به جرات می توان گفت یکی از بهترین روش ها برای آن ماساژ به ویژه ماساژ سر می باشد.

زمانی که استرس داریم تنش بیشتری خواهیم داشت. این تنش می تواند منجر به احساس استرس بیشتر شود و دائما آسیب بیشتری به بدن ما وارد کند.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ اثبات شده است که استرس تاثیر مستقیم بر ریزش مو دارد.

طبق این تحقیق ۳۳ دانش آموز دختر را مورد آزمایش قرار دادند ، ۱۸ نفر از آن ها باید تا هفته آینده در امتحان مهمی شرکت می کردند اما ۱۵ نفر دیگر شرایط عادی داشتند.

این مطالعه به سه دوره تقسیم شد:

  • قبل از شروع زمان مطالعه برای امتحان
  • بین امتحان کتبی ۳ روزه و امتحان شفاهی
  • ۱۲ هفته استراحت پس از امتحان

این مطالعه به وضوح نشان داد ، هنگامی که ۱۸ دانش آموز در وسط امتحانات بودند ، افزایش قابل توجهی در میزان استرس داشتند. در نتیجه همین موضوع باعث شده بود که به فولیکول های موی دانش آموزان اسیب وارد شود.

ماساژ پوست سر می تواند استرس را به صورت موثری کاهش دهد و حتی تنش های جسم و ذهن را به حداقل خود برساند.

تولید سبوم را ارتقا می بخشد

تولید منظم سبوم (اصطلاحی علمی که برای چربی پوست استفاده می شود) بخش مهمی از پوست سر سالم و تغذیه شده را شامل می شود.

با این حال ، استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپو ها و تماس روزانه با آلاینده های خارجی می تواند منجر به کاهش سطح چربی سر شود.

در صورتی که سبوم کمتری تولید شود پوست خشک می شود و در نتیجه باعث ایجاد پوسته پوسته شدن می شود. همین موضوع ممکن است ریزش مو ها را به دلیل افزایش خراش بیشتر کند.

همچنین برخلاف آن نیز بدن برای اینکه تعادل را برقرار کند تلاش می کند که سبوم بیشتری ترشح کند که منجر به چربی پوست سر می شود.

ماساژ پوست سر راهی عالی برای تنظیم تولید چربی روی پوست سر می باشد.

آموزش ماساژ سر

آموزش ماساژ سر

آموزش ماساژ پوست سر

تکنیک های مختلفی وجود دارد که شما می توانید با فراگیری آن ها پوست سرتان را مثل حرفه ای ها ماساژ دهید.

ماساژ سر با روش افلوراژ

در این سبک از ماساژ، شما باید از نوک انگشتان دستتان برای اعمال فشار به پوست سر استفاده کنید. این تکنیک در افزایش جریان خون در سر بسیار موثر است.

تکنیک پتریساژ

ماساژ به سبک پتریساژ مشابه ماساژ افلوراژ می باشد ، اما اندکی پر فشارتر صورت می گیرد ، در این روش ما با استفاده از حرکات چرخشی، ورز دادن به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می کنیم.

ماساژ ارتعاشی

این تکنیک را هم می توان با استفاده از دست و هم ماساژور ها برقی مخصوص ماساژ سر اجرا کرد. با انجام این تکنیک شما ارتعاش های کوچک بر روی سر ایجا د خواهید کرد. این ارتعاشات می توانند گردش خون را تحریک کرده و فعالیت عصبی را افزایش دهند.

ماساژ ضربه ای

این یک روش مقداری آرام تر است و در آن ماساژور با استفاده از حرکت نوازشی برای تحریک جریان خون استفاده می کند. در این روش حرکت نوازش را معمولاً با پشت دست انجام می دهند ، اما شما می توانید با نوک انگشتان یا ابزارهای ماساژ نیز انجام دهید.

ماساژ پوست سر چگونه انجام می شود ؟

خیلی از افراد با خواندن نکات بالا شاید با خودشان بگویند فقط همین ، اینکه چیز خاصی نبود.

در حالی که ماساژ سر به اندازه کافی ساده به نظر می رسد ، اما روش های درست و غلطی برای انجام آن وجود دارد. برای اینکه شما بتوانید به تکنیکی موثر دست یابید حتما به نکات زیر توجه داشته باشید.

از دستان خود استفاده کنید

یکی از بهترین شیوه های ماساژ سر ، ماساژ با استفاده از دست یا دقیق تر بگویم انگشتان دست شماست.

برای شروع ماساژ خوب است که در محیط ارام و تاریک وساکت حضور یابید. برای مثال دراز کشیدن روی تخت می تواند انتخاب مناسبی باشد.

ابتدا از کناره های سر شروع کنید (درست بالای گوش ها) و از چهار انگشت در هر طرف برای انجام حرکت دایره ای دستان خود استفاده کنید.

فشار را بر روی سطوح متفاوت اعمال کنید ، متناوب در طول روز. به آرامی از دو طرف سر به سمت مرکز حرکت کنید. شما می توانید مستقیماً از دو طرف به مرکز سر بروید.

هنگامی که به مرکز سر رسیدید ، با حرکت دایره ماساژ را ادامه دهید. به آرامی به سمت جلوی پوست سر (خط مو) حرکت کنید. سپس از بالای خط مو شروع کرده و به آرامی به طرف پایین و پشت سر ماساژ را ادامه دهید.

ضروری است که شما حداقل این تمرین را به مدت ۱۰ دقیقه در هر روز انجام دهید. ۱۰ دقیقه زمان کافی را برای ماساژ کل سر به شما می دهد و همچنین باعث افزایش آرامش و رفع استرس نیز می گردد.

دستگاه های مخصوص ماساژ سر

اگر عجله دارید یا روش دیگری را ترجیح می دهید ، می توانید از ماساژور پوست سر استفاده کنید ، استفاده از این لوازم نیز تاثیرات مطلوبی دارد. انواع مختلفی از ماساژورهای سر وجود دارد، اما همه آن ها یک هدف را دنبال می کنند.

برای اطلاع از قیمت و یا خرید انواع ماساژ های برقی و دست مناسب ماساژ پوست سر برروی لینک زیر کلیک کنید

قیمت و خرید ماساژور

ماساژور ها برقی ابزار هایی بسیار قدرتمند برای ماساژ سر می باشند ، اما یک ابزار مناسب دیگر برای ماساژ سر برس های مو هستند. برس ماساژ یک ابزار لاستیکی کوچک است که به شما امکان می دهد مناطق خاصی از پوست سر خود را هدف قرار دهید. استفاده از این دستگاه برای افرادی با موهای بسیار کوتاه مناسب است.

استفاده از روغن برای ماساژ سر

برای افزایش مزایای ماساژ پوست سر ، می توانید جلسات ماساژ خود را با افزودن روغن بسیار باکیفیت و مفید تر کنید.

بهترین روغن برای ماساژ سر کدام است ؟

روغن های زیادی وجود دارد که می تواند مزایای زیادی را برای روتین ماساژ پوست سر شما داشته باشند. توجه داشته باشید روغنی که انتخاب می کنید حتما برای تقویت و رشد مجدد مو ها مناسب باشد.

برای نمونه ، عصاره روغن رزماری برای استفاده به عنوان مسدودکننده موضعی DHT عالی است. روغن نعناع را می توان برای تقویت بیشتر گردش خون استفاده کرد. همچنین از روغن بادام می توان به عنوان یک آنتی اکسیدان و تقویت کننده رشد مو استفاده کرد.

آموزش ماساژ سر با روغن

با استفاده از روغن (یا ترکیب) انتخابی خود ، مقدار یک چهارم را در کف دست خود بریزید. دستان خود را به هم بمالید تا روغن به خوبی گرم شود.

ابتدا مقداری از روغن را روی تاج سر بریزید و با حرکات دایره ای ماساژ سر را ادامه دهید. هنگام ماساژ روغن را به طور مساوی پخش کنید ، آن را از تاج ، به طرف سر خود ، به خط موهای خود بیاورید.

ممکن است در طول ماساژ به روغن بیشتری نیز احتیاج پیدا کنید ، اگر این اتفاق افتاد مقداری روغن به کف دست اضافه کنید و دوباره روی سر بمالید.

توجه: در صورت استفاده از اسانس ، حتماً هر قطره روغن را با ۵ میلی لیتر روغن حامل رقیق کنید. این امر خطر واکنشهای تماسی را کاهش می دهد.

فقط آنقدر روغن بریزید تا یک لایه نازک روی پوست سر ایجاد شود. لازم نیست که سر تان کاملا در روغن فرو رود.

ماساژ را ۵ الی ۱۰ دقیقه ادامه دهید سپس اجازه دهید روغن ۵-۱۰ دقیقه دیگر روی سرتان بماند. سپس ، کاملاً با آب ولرم (یا سرد) بشویید.

شما می توانید این کار را به صورت روزانه تکرار کنید ، یا فقط گاهی اوقات این کار را برای تقویت ماساژ فعلی خود انجام دهید.

 نکات بسیار مهم در ماساژ پوست سر

از نوک انگشتان خود استفاده کنید نه از ناخن ها ، یکی از اشتباهات بسیار رایج استفاده از ناخن های دست در هنگام ماساژ پوست سر می باشد. این می تواند به طور قابل توجهی به پوست سر و فولیکول های مو آسیب برساند.

حداقل روزانه ۱۰ دقیقه ماساژ دهید ، یک اشتباه رایج دیگر این است که ماساژ را بدون برنامه زمانی انجام دهید و انتظار نتیجه مطلوب داشته باشید.

برای بهترین عملکرد ، شما باید حداقل ۱۰ دقیقه در روز ماساژ دهید. شما می توانید در هر زمانی این کار را تکرار کنید.

از فشار وارد کردن به سر نترسید

در حالی که اجتناب از اعمال فشار بیش از حد مهم است (این می تواند موها را از بین ببرد و به فولیکول ها آسیب برساند) ، فشار بسیار کم نیز تاثیر ماساژ را کاهش میدهد .

نکته : اگر پس از انجام ماساژ دست ها یا انگشتان شما دچار درد شدند ، به احتمال زیاد فشار زیادی را اعمال کرده اید. همچنین اگر احساس می کنید پوست سر شما به اندازه کافی ماساژ داده نشده است احتمالا فشار کمی وارد کرده اید.

آیا ماساژ پوست سر موجب تقویت مو می شود؟

اگر افرادی که ماساژ پوست سر را یاد می گیرند آن را کاری بسیار آسان در نظر میگیرند و دقیقا همین موضوع باعث می شود آنها به طور کلی از این تمرین اجتناب کنند. شما باید حداقل سه ماه ماساژ روزانه پوست سر را انجام دهید تا نتایج کم کم خود را نشان دهند.

جمع بندی

ماساژ یک روش معمول برای سلامتی پوست سر و مو هاست که برای بهبود گردش خون و کاهش تنش بسیار مفید است. با این حال ، می تواند یک محرک خوب برای رشد مو نیز باشد .

منبع : https://www.hairguard.com/scalp-massage/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *