آموزش ماساژ

چطور ماساژور شویم | آموزش ماساژ

آموزش ماساژ، چطور خودمان را ماساژ بدهیم؟  اینها همه سوالاتی است که برای هر شخصی که به هنر ماساژ علاقه مند است پیش می آید. اما واقعا چطور ماساژور شویم که بتوانیم مثل یک ماساژور حرفه ای  ماساژ بدهیم. پیش از این سوال شما ابتدا باید بدانید هدفتان از آموزش ماساژ چیست؟ آیا می خواهید شغل ماساژ را به عنوان پیشه ی خودتان انتخاب کنید یا اینکه می خواهید یاد بگیرید که چطور خودتان را ماساژ دهید.

اگر می خواهید ماساژ را به عنوان شغل انتخاب کنید باید دوره های آموزش ماساژ را در یک مرکز ماساژ معتبر بگذرانید و سپس پس از کسب مدرک معتبر، در سالن ها یا مراکز ماساژ مشغول شوید. اما در صورتی که می خواهید ماساژ را به صورت ابتدایی و برای رفع نیاز های خود و عزیزانتان آموزش ببینید در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید زیرا قصد داریم شما را با کاربردی ترین سبک های ماساژ آشنا کنیم و به صورت کامل به آموزش آن ها بپردازیم.

در این مطلب ما تکنیک هایی برای کاهش درد های عضلانی با ماساژ، آموزش ماساژ شکم، ماساژ بعد از ورزش، ماساژ با توپ تنیس و  تکنتک های نظیر این را به شما خواهیم آموخت.

 

آموزش ماساژ

آموزش ماساژ

 

آموزش ماساژ بدن

اگر شما هم هر موقع خسته از سر کار می آید احتیاج به یک ماساژ کامل بدن دارید و همیشه باید از شخصی دیگری درخواست ماساژ کنید و معمولا جواب آن ها منفی است وقت آن است خودتان ماساژ را یاد بگیرید. معمولا یکی از اصلی ترین نفاطی از بدن که بعد از یک روز سخت بسیار درد می کند گردن است. ماساژ گردن می تواند حس آرامش را به تمام بدن شما منتقل کند.

آموزش ماساژ گردن

برای شروع ماساژ گردن ابتدا شما باید در حالت ریلکس بنشینید یا دراز بکشید. حالا نوبت آن است انگشتان خود را بر روی عضلات گردن که در کنار ستون فقراتتان قرار دارند قرار دهید انگشتان دست راست را بر روی عضلات سمت چپ گردن قرار دهید و فشار دهید. این کار باعث القای حس آرامش به بدن شما می شود و به سرعت درد شما را کاهش می دهد. پس از آن همین حرکت را با دست چپ بر روی سمت راست گردن انجام دهید.

بعد از این حرکات شما باید گردن خود را در حالت کاملا ریلکس به سمت عقب حرکت دهید. برای این کار شما باید بر روی یک صندلی بشینید و گردن خود را به تکیه گاه صندلی بچسبانید. گردن را حداقل ۲۰ ثانیه در این حالت نگه دارید. بازه ی زمانی ماساژ گردن چیزی حدود ۲ تا ۵ دقیقه است. برای یادگیری هرچه بهتر شما عزیزان در پایان این مقاله ویدیوی آموزش ماساژ گردن را قرار داده ایم.

ماساژ گردن با توپ تنیس

ماساژ گردن با توپ تنیس روشی راحت تر برای رفع خستگی گردن است که برای انجام آن شما به یک توپ تنیس احتیاج دارید. برای ماساژ گردن با توپ تنیس مانند تصویر زیر بر روی زمین دراز بکشید و با دست سرتان را بالا نگه دارید. حالا وفت آن است که توپ را زیر گردنتان قرار دهید. توپ باید در پایین ترین قسمت گردن قرار گیرد حالا نوبت آن است که به آرامی به کمک پاهاتان به سمت بالا حرکت کنید تا توپ طول گردن شما را لمس کند.

این حرکت را تا زمانی که دردتان برطرف نشده ادامه دهید. ماساژ با توپ تنیس می تواند برای رفع گرفتگی های عضلانی نیز بسیار موثر باشد.

 

ماساژ گردن با توپ تنیس

ماساژ گردن با توپ تنیس

 

 آموزش ماساژ شکم

ماساژ شکم، یکی از بهترین راه ها برای هضم غذا است همچنین می تواند مشکلاتی نظیر نفخ، شکم درد و درد عضلات شکم را برطرف کند. خوب است بدانید که برای انجام ماساژ لاغری نیز بیشتر از تکنیک های ماساژ شکم استفاده می شود.

برای ماساژ شکم کافی است که کف دو دست خود را بر روی شکمتان قرار دهید و با فشاری جزئی دستان خود در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید.

 

آموزش ماساژ شکم

آموزش ماساژ شکم

ماساژ شکم بیش از یک ساعت پس از غذا پیشنهاد می شود زیرا هنگامی که شما دستان خود را در جهت عقربه های ساعت بر روی شکمتان حرکت میکنید غذا راحت تر هضم می شود و شما دیگر مشکل هضم غذا را نخواهید داشت و از مشکلات معده در آینده در امان می مانید. از دیگر از مزایای ماساژ شکم می توان به درمان یبوست اشاره کرد.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی پس از ورزش برای ورزشکاران بسیار توصیه می شود زیرا هر ورزشکار در هنگام فعالیت به تعداد زیادی از عضلات خود فشار وارد می کند و برای اینکه این فشار ها تبدیل به گره های عضلانی نشوند لازم است که پس از زمان ورزش تنش های به وجود آمده در بدن را از بین ببرد.

برای ماساژ ورزشی شما باید بیشتر از دست هایتان استفاده کنید. شما می توانید با مشت های گره کرده با فشاری نسبتا ملایم بر روی عضلاتی که دچار گرفتگی و درد شده اند فشار وارد کنید. برای ماساژ قسمت های پایینی بدن مثل پاها معمولا فشار را از پایین به سمت بالا وارد می کنند. برای نیمه ی بالایی بدن نیز در اکثر اوقات فشار از بالا به پایین وارد می شود. سعی کنید جهت حرکت دستانتان به سمت قلب شما باشد. توجه داشته باشید که بافت های بدن بسیار حساس هستند و یک فشار ناگهانی می تواند به بدن شما آسیب وارد کند پس ماساژ را با فشار ملایم انجام دهید.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی

پیشنهاد می شود اگر قصد دریافت خدمات ماساژ ورزشی را دارید از یک مرکز معتبر ماساژ و حرفه ای وقت ماساژ رزرو کنید. زیرا ماسور ها به تمامی فنون و سبک های ماساژ مسلط هستند. جهت رزرو وقت بر روی لینک رزرو وقت ماساژ در پایین کلیک کنید.

برای یک فوتبالیست که در طول تمرین یا مسابقه از پاهای خود بسیار استفاده می کند ماساژ ورزشی را از پایین ترین قسمت عضلات پا آغاز می کنند و با فشار کمی به سمت بالا حرکت می دهند. معمولا ماساژ ورزشی با روغن ماساژ انجام می شود، استفاده از روغن باعث می شود که بدن شما وارد حالت آرامش شود و گرفتگی های عضلات باز شوند و همچنین انعطاف پذیری عضلات شما بیشتر شود و از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

آموزش ماساژ کف دست

معمولا افراد در طول روز از دستان خود بسیار استفاده می کنند و همین استفاده ی بیش از اندازه می تواند باعث ایجاد درد در قسمت هایی از دست شود. ماساژ کف دست علاوه بر کاهش دست درد فوایید دیگری نظیر کاهش استرس، افزایش آرام ذهن، کاهش فشار خون و … را نیز به همراه دارد.

برای ماساژ کف دست فقط کافی است که با یک دست، دست دیگر را نگهدارید و با انگشت شصت و اشاره نقاط مختلف دستتان را به آرامی فشار دهید. در تصویر زیر نقاط مهم و حساس برای ماساژ دست نمایش داده شده است. تصویر زیر مربوط به تب فشاری کف دست است، در صورت یک دقیقه ماساژ هر کدام از این نقاط می توانید به بهبود کارکرد آن ها کمک شایانی کنید.

 

طب فشاری کف دست

طب فشاری کف دست

کف دست یکی از مهم ترین نقاط بدن است که شما می توانید با ماساژ نقاط مختلف آناز بروز بسیاری از مشکلات دربدنتان جلوگیری کنید.

نکته : نقطه ی عضلانی بین شست و انگشت اشاره یکی از مهم ترین قسمت های دست می باشد سعی کند برای یک الی دو دقیقه آن قسمت را ماساژ بدهید. برای ماساژ انگشتان شما می توانید با کمک گرفتن از انگشت شست و اشاره، انگشتان دیگر خود را به آرامی بکشید تا خون درون آن ها به جریان بی افتد.

آموزش ماساژ کمر با توپ تنیس

 

ماساژ کمر با توپ

ماساژ کمر با توپ

شیوه ی ماساژ کمر با توپ تنیس شباهت زیادی به ماساژ گردن با توپ تنیس دارد. اگر شما نیز جزو آن دسته افراد هستید که مشکل کمر درد را تجربه کرده اید این روش می تواند در سریع ترین زمان ممکن درد شما را آرام کند و در دراز مدت کمر درد شما را درمان کند.

برای ماساژ کمر به راحت ترین شیوه و کم هزینه ترین روش شما احتیاج به یک توپ تنیس دارید. پس از آن که توپ را تهیه کردید کافی است که توپ را بر روی زمین قرار بدهید سپس به پشت بر روی توپ دراز بکشید. توپ و کمر خود را طوری تنظیم کنید که توپ بین تیغه های دو شانه ی شما قرار بگیرد. توپ باید در کنار عضلات ستون فقرات قرار بگیرد.

حالا شما می توانید با کمک گفتن از پاهایتان به عقب و جلو بروید به صورتی که توپ فشار کمی به قسمت عضلانی کمر شما وارد کند. این تمرین می تواند برای رفع گرفتگی عضلات پایینی و بالایی کمر بسیار موثر باشد.

ماساژ کمر

ماساژ کمر

ماساژ کف پا

پا یکی از حیاتی ترین نقاط بدن است که خون از انتهای آن دوباره به بالا تنه پمپاژ می شود. در صورتی که شما پایتان را به صورت مداوم ماساژ دهید جریان خون به خوبی در تمام قسمت های بدن به ویژه پاها به جریان می افتد.

برای اینکه خون در کف پای شما به جریان بی افتد یک توپ تنیس یا گلف را در زیر پایتان قرار دهید و با حرکت عقب و جلو و چپ و راست کمک کنید که خون در کف پایتان به جریان بی افتد، پیشنهاد می شود که ماساژ کف پا را هر روز انجام بدهید. البته گفتنی است لوازم ماساژ نیز برای ماساژ کف پا طراحی شده است که می تواند پای شما را بهتر از توپ تنیس ماساژ بدهد.

ماساژ کف پا با دست

برای ماساژ کف پا با دست، پایتان را بالا بیاروید و بر روی پای دیگر قرار دهید، حالا شروع کنید از انتهای پا با انگشتان شصت دستتان پاشنه ی پایتان را فشار دهید و به سمت انگشتان حرکت دهید. در انتها نیز هر انگشت پا را برای چند ثانیه فشار دهید. چند دقیقه ماساژ کف پا در روز می تواند در سلامت شما نقش موثری داشته باشد

آموزش ماساژ سینوس

 

باز کردن سینوس های با ماساژ

باز کردن سینوس های با ماساژ

برای کاهش فشار سینوس ها با ماساژ کافی است که یکی از انگشتان دست خود (ترجیحا انگشت اشاره) را بر روی قسمت بالای ابرو هایتان قرار دهید و با حرکت دایره ای کوچک در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید. این حرکت را چند دقیقه بالای هر دو ابرو انجام دهید.

پس از آن نوبت به بالای بینی می رسد همین حرکت را نیز به مدت یک دقیقه در قسمت یالای بینی تان انجام دهید. پس از آن به اندازه ی نیم بند انگشت پایین هر دو چشم این حرکت را انجام دهید. شما پس از یک دوره ماساژ سینوس  میتوانید مشکل سینوس های خود را با این تکنیک حل کنید.

 

درمان سینوزیت

درمان سینوزیت

ماساژ چشم ها

هر شخصی در روز ساعت ها از چشمان خوب بر ارزیابی و آنالیز مثال مختلف استفاده می کند و این موضوع باعث می شود که چشم شما نیز به استراحت احتیاج داشته باشد. ماساژ چشم یکی از روش های موثر برای رفع درد چشم و مشکلات نظیر آن است. بسیاری از افراد که دائما از کامپیوتر استفاده می کنند یا پای تلفن های همراه هستند پس از یک روز کاری ممکن است چشم هایشان درد بگیرد و اقدام به مالش چشم ها کنند.

نکته : به هیچ عنوان چشم ها را مالش ندهید زیرا همانطور که در بالا نیز گفتیم چشم ها اندام هایی حساسی هستند و با اندکی فشار ممکن است آسیب ببینند.

برای انجام ماساژ چشم فقط کافی است دست هایتان را به هم مالش دهید تا گرم شوند سپس بر روی چشم هایتان بگذارید. سپس به آرامی فشار های کنترل شده ای را به بالا و پایین چشم ها که شامل ابرو ها و زیر چشم ها می شود وارد کنید. همچنین می توانید با انگشت های دستتان ضرباتی بسیار بسیار آرام به بالا و پایین چشم ها بزنید.

 آموزش ماساژ شانه های

برای ماساژ شانه های شما می توانید ابتدا با دست چپ شانه ی راست و سپس با دست راست شانه ی چپ خود را بگیرید و ماساژ دهید هر شانه را سه بار فشار دهید سپس رها کنید. ماساژ شانه را از انتهای شانه شروع کنید تا به گردن برسید.

این مرحله را دوباره تکرار کنید اما این بار هنگام فشار اندکی بیشتر مکس کنید. پس از اینکار قدرت فشار را کمتر کنید اما اندازه ی دستان خود را بزرگتر کنید تا حجم بزرگتری از بدنتان را شامل شود.

روغن اسطوخودوس برای ماساژ

یکی از روعن های باکیفیتی که می توانید برای ماساژ از آن استفاده کنید روغن ماساژ اسطوخودوس است. اسطوخودوس با رایحه ی آرامش بخشی که دارد سبب ریلکس شدن بدن و عصلات شما می شود.

با القای حس آرامش به بدن عضلات شما رها می شوند و خستگی و کوفتگی بدن به طور کامل رفع می شود. روغن اسطوخودوس را می توانید برای ماساژ پا و دست هایتان استفاده کنید.

ویدیو آموزش ماساژ گردن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *