باید ها و نباید های ماساژ

کدام قسمت های بدن را نباید ماساژ داد

کدام قسمت های بدن را نباید ماساژ داد؟  یا ماساژ کدام نقاط بدن خطر ناک است ! اکثر ما بیشتر در رابطه با باید های ماساژ شنیده ایم اما در این مقاله قصد داریم شما را با ۷ کاری که به هیچ عنوان نباید در ماساژ انجام دهید آشنا کنیم و قسمت های بدن را که نباید ماساژ داده شوند به شما معرفی کنیم.

کدام قسمت های بدن را نباید ماساژ داد

کدام قسمت های بدن را نباید ماساژ داد

⚠️ ماساژ کدام قسمت های بدن خطرناک است ؟

پیش از اینکه بخواهیم شروع به انجام ماساژ بدن کنید باید یکسری نکات را بدانید و رعایت کنید. در ابتدا باید گفت که ماساژ بدن به دانش احتیاج دارد و برای اینکه شما بتوانید مثل یک ماساژور حرفه ای عمل کنید باید دوره های آموزش ماساژ را گذارنده باشید.

اما اگر می خواهید ماساژ را به صورت آماتور یاد بگیرید خوب است قبل از انجام، یکسری نکات را بدانید تا سبب رنجش و یا آسیب به بدن ماساژ گیرنده نشوید.

اولین نکته در ماساژ

شما باید بدانید که هر عضو از بدن چه عملکردی دارد و سپس انجام چه حرکاتی می تواند برای آن قسمت از بدن مشکل ساز شود. همچنین شما باید نقاط حساس بدن را به خوبی بشناسید و از فشار وارد کردن به آن ها اجتناب کنید.

برخی نقاط حساس بدن که نباید ماساژ داد

انسان ها به نسبت موجودت دیگر ساکن بر روی زمین بدن های حساسی تری دارند و برخی قسمت های بدن از نقاط دیگر حساسیت بیشتری دارند و برای لمس کردن و ماساژ دادن آن ها برای بسیار مراقب باشید.

ماساژ چشم

ماساژ چشم

آیا ماساژ چشم خطرناک است ؟

چشم به دلیل ساختار حساس و مویرگ های بسیار حساسی که دارد جزو حساس ترین و آسیب پذیر ترین قسمت های بدن به شمار می رود.  چشم ها به دلیل اینکه جزوی از صورت به حساب می آیند ماساژ آن ها مربوط به ماساژ صورت می شود.

شما به هیچ عنوان نباید به چشم هایتان فشار وارد کنید زیرا ممکن است سبب پارگی مویرگ ها و حتی آسیب دیدگی جدی نظیر کوری در ماساژ گیرنده شوید.

اما برای اینکه بتوانید به بهبود عملکرد چشم هایتان کمک کنید و همچنین مشکل تیرگی زیر چشم را رفع کنید می توانید با ضرباتی بسیار بسیار آرام با انگشت اشاره به زیر و بالای چشمتان ضربه بزنید. این کار نقش موثری در جوانسازی و زیبایی پوست زیر چشم دارد.

 

ماساژ بینی

در ماساژ سر و صورت یکی از نقاط بسیار مهم و البته حساس بینی یا دماغ است که بخش نسبتا به بزرگی از صورت را شامل می شود. ماساژ بینی خیلی طولانی نیست و برای ماساژ آن قسمت نیز به فشار زیادی احتیاج نیست و فقط کافی است شما انگشتتان را به حالت کاملا عادی و بدون فشار اضافی از قسمت بالایی به سمت پایین بکشید بر روی آن حرکت دهید.

تکنیک های ماساژ بینی

تکنیک های ماساژ بینی

خوب است بدانید که روی بینی مویرگ های زیادی وجود دارد که به اعصاب مربوط می شوند و در صورتی که ماساژ شما پرفشار باشد می تواند سبب آسیب به سیستم عصبی شخص شود.

? آموزش ماساژ صورت به صورت رایگان کلیک کنید ?

ماساژ شانه ها

ماساژ شانه ها

دست ها و شانه ها

دست ها به ویژه شانه ها به دلیل اینکه از آن ها به مراتب استفاده می شود ممکن است دچار گرفتگی شوند و به همین دلیل قسمت های دردناکی در برخی نقاط آن ها شکل بگیرد.

برای اینکه شانه ها را ماساژ دهید بهتر است قبل شروع فرایند ماساژ از ماساژ گیرنده بپرسید که آیا مایل است شانه هایش را ماساژ دهید یا خیر در صورتی که موافقت کرد ابتدا با فشار کم به مالش شانه ها بپردازید و در صورتی که متوجه واکنش خاص یا دردناکی از جانب ماساژ گیرنده نشدید می توانید اندکی فشار را بیشتر کنید.

اما در صورت بروز درد بهتر است که ماساژ شانه را متوقف کنید زیرا شخص دارای گرفتگی عضلانی است و برای رفع آن به یک ماساژور متخصص است.

ماساژ پیشانی

ماساژ پیشانی

ماساژ پیشانی و انگشتان دست

یکی دیگر از نقاطی که در ماساژ آن باید بسیار دقت داشته باشید قسمت بالایی صورت یعنی پیشانی است که یکی از مهم ترین مراکز عصبی به حساب می آید و رگ های زیادی از روی آن عبور می کنند. در صورتی که شما فشاری بیش از حد به پیشانی وارد کنید موجب بروز درد در قسمت های دیگر بدن نیز می شوید.

خوب است بدانید که خون هنگام رسیدن به نوک انگشتان دوباره مسیرش به سمت قلب تغییر می کند و به همین دلیل یکی از بهترین ماساژ ها برای بهبود گردش خون در بدن ماساژ نوک انگشتان دست و پا است.

اما برای ماساژ انگشت دقت داشته باشید زیرا فشار بیش از حد می تواند سبب آسیب به رگ های شما شود. برای ماساژ انگشتان کافی است با انگشت اشاره و شصتتان به آرامی انگشت مورد نظر را بگیرید و دستتان را تا انتهای انگشت با فشاری کنترل شده بکشید.

ماساژ کمر

ماساژ کمر

ماساژ کمر و پشت

بهتر است برای ماساژ کمر نیز همانند ماساژ گردن دقت داشته باشید زیرا ممکن است بدن شخص ماساژ گیرنده دارای گره های عضلانی باشد که ماساژ آن ها فرایندی بسیار دردناک است. در صورتی که به صورت اصولی انجام نشود ممکن است سبب درد در کمر شخص شود و شرایط او را وخیم تر کند.

? آموزش ماساژ کمر و پشت به صورت رایگان ?

ماساژ گردن

ماساژ گردن

ماساژ گردن

برای ماساژ گردن نیز شما باید یکسری نکات را حتما رعایت کنید در غیر این صورت ممکن است به ماساژ گیرنده آسیب جدی وارد کنید. برای ماساژ پشت گردن شما باید ابتدا اندکی عضلات گردن را گرم و آماده کنید سپس به صورت مالش دستتان را به آرامی بر روی آن حرکت دهید.

توجه داشته باشید از وارد کردن فشار و یه ضربه به گردن جدا پرهیز کنید.

ماساژ زانوها ممنوع

زانو جزو قسمت هایی از بدن است که شامل کاسه ی زانو و در قسمت پا پشت به هیچ عنوان احتیاج به ماساژ ندارد. توجه داشته باشید در هنگام ماساژ پا به هیچ عنوان به قسمت پشتی زانو فشار یا ضربه وارد نکنید زیرا بسیار حساس است و در صورت ضربه ناگهانی ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به پای ماساژ گیرنده وارد شود.

برخی قسمت های حساس دیگر که باید با ملاحضه ی بیشتری باید به ماساژ آن ها پرداخت شامل موارد زیر می شوند :

  • تاندون های دست
  • گوش
  • قسمت پایینی کمر
  • کف پا

 

 

جمع بندی

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم بسیار از نقاط بدن به فشار و ضربه بسیار حساس هستند و در صورتی که شما ماساژور هستید در ماساژ این قسمت های بدن باید بسیار دقت کنید یا به صورت کلی برخی قسمت های بدن را ماساژ ندهید. سعی کنید پیش از شروع ماساژ بدن ماساژ گیرنده حسش را در رابطه با آن بپرسید و در صورتی که بازخورد مثبتی گرفتید به ماساژ ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *